Door Loes Dockheer op 27 oktober 2023

Politiek café in Lisse krijgt vervolg

Met elkaar in gesprek over onderwerpen die de Lisser raken

Politiek café in Lisse krijgt vervolg
Co-productie van gemeenteraad en bibliotheek

Door het goedkeuren van een budget van zesduizend euro maakte de gemeenteraad van Lisse gisteravond de weg vrij voor thema-avonden, beter bekend onder de naam politiek café, om in gesprek te gaan met inwoners van Lisse over alle mogelijke onderwerpen. Deze starten begin 2024 en vinden een keer per kwartaal plaats. Het is een samenwerking van de gemeenteraad met de bibliotheek. Deze laatste faciliteert de ruimte en zorgt voor de catering; de gemeente voor inhuur van een deskundige en/of gespreksleider dan wel dagvoorzitter. Via pers en sociale media worden alle Lissers uitgenodigd mee te doen.

Voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 werden in de bibliotheek van Lisse onder de naam Politiek café thema-avonden gehouden. Inwoners van Lisse gingen in gesprek met (potentiële) raadsleden over te voren vastgestelde thema’s. De avonden werden goed bezocht. Zowel de deelnemers als de lokale politici waren enthousiast. Het bleek een goede manier om met elkaar in contact én in gesprek te komen.

PvdA/GLfractie neemt initiatief
Als het zowel inwoners als raadsleden goed bevalt om op deze manier met elkaar in gesprek te komen, waarom gaan we daar dan niet mee door? Met deze vraag zocht de fractie PvdA/GL contact met de bibliotheek. Die schaarde zich meteen achter dit idee. Dat deden ook de vijf andere fracties van de Lissese raad. Met elkaar in gesprek over onderwerpen die de Lisser raken past immers geheel in het Raadsakkoord, dat de geest ademt van vaker in contact komen met inwoners van Lisse. De insteek is dan ook om de kloof tussen burger en overheid te verkleinen. Dit door naar elkaar te luisteren; met elkaar in contact te blijven.

Een groepje, bestaande uit raadsleden en inwoners van Lisse, die op een oproep van de bibliotheek reageerden, bereidt de avonden voor. Al naar gelang het onderwerp kiezen ze een bijpassende vorm. Dat kan een open-microfoonavond zijn, een speeddate-opzet, een inleiding door een deskundige. In principe is van alles mogelijk.
Komende week gaat de bibliotheek de straat op om Lissers te vragen wat hen bezighoudt in Lisse. Wellicht komen daar verrassende onderwerpen uit.

Oproep
Raadsleden en inwoners van Lisse werken in gezamenlijkheid aan het tot stand komen van het Politiek café. Dat gebeurt in de genoemde groep. Die kan echter nog een paar enthousiaste Lissers gebruiken, die mee willen denken over onderwerpen en de invulling van de avonden.
Wie belangstelling heeft kan zich melden bij Ninke Bartoo van de bibliotheek, emailadres

Loes Dockheer

Na mijn opleiding journalistiek werkte ik bij verschillende dagbladen. Daarna combineerde ik de zorg voor mijn jonge gezin met een freelancebestaan als journalist. Ik was hoofdredacteur van een emancipatievakblad voor vrouwen in mannenberoepen (inmiddels ter ziele) en zette een landelijk vaktijdschrift op voor de Nederlandse brandweer, waarvan ik jarenlang hoofdredacteur was. In 2011 stapte ik

Meer over Loes Dockheer