4 april 2024

Regels Chat GPT in Lisse

PvdA-GroenLinks: ‘We moeten hier niet naïef in zijn’
Lisse gaat regels maken voor gebruik kunstmatige intelligentie

De gemeente Lisse gaat op initiatie van PvdA-GroenLinks duidelijke regels maken voor het gebruik van kunstmatige intelligentie, waarvan het programma Chat GPT een bekend voorbeeld is. Ambtenaren mogen daar van het college nu mee vrijelijk mee experimenteren, een houding die bij PvdA-GroenLinks de nodige vragen opriep. Fractievoorzitter Richard van der Wiel onderstreepte dat tijdens de afgelopen raadsvergadering met een samen met Nieuw Lisse ingediende motie om daar wél duidelijke regels voor te stellen.
Van der Wiel stelde begin dit jaar al vragen aan het college over het gebruik van Chat GPT en andere vormen van kunstmatige intelligentie door de ambtenaren van HLT. Die zijn daarmee overigens geen uitzondering: in drie van de vier gemeenten is dat inmiddels al het geval, in veel gevallen zonder dat duidelijk is wat de ambtenaren er eigenlijk mee doen.
Gemeenten gaan daarmee veel verder dan de rijksoverheid. Rijksambtenaren mogen geen gebruik maken van het programma omdat het onduidelijk is hoe het precies werkt, zoals waar het zijn informatie vandaan haalt en hoe bijvoorbeeld gegevens van burgers worden verwerkt. Schandalen als de toeslagenaffaire en het gebruik van andere discriminerende algoritmes door de belastingdienst liggen nog vers in het geheugen. Chat GPT gaat als zelflerend programma een stap verder. Het College voor de Rechten voor de Mens en de Autoriteit Persoonsgegevens maken zich zorgen dat programma’s als Chat GPT beslissingen gaan nemen die alleen nog in naam door mensen worden genomen.

De antwoorden van het college op de eerdere vragen van PvdA-GroenLinks vond Van der Wiel te vaag, reden om een mede door Nieuw Lisse ondertekende motie in te dienen met de opdracht aan het college om heldere regels te stellen voor het gebruik van kunstmatige intelligentie door de ambtenaren. Programma’s als Chat GPT kunnen bij verantwoord en veilig gebruik voor meer efficiëntie zorgen, stelt de motie. ,,Maar de veiligheid van gegevens en de privacy van onze inwoners moet gewaarborgd zijn’’, aldus Van der Wiel, ,,daarin moeten we niet naïef zijn.’’
Burgemeester Lies Spruit omarmde de motie. ,,Met de waarschuwing ‘let op uw zaak’ ben ik het beslist niet oneens’’, aldus Spruit. Ze gaat met de andere twee gemeenten overleggen over het opstellen van heldere regels en komt daarmee ‘op afzienbare termijn’ naar de raadsleden. ,,Die zullen we waarschijnlijk per half jaar moeten bijstellen’’, voegde ze daaraan toe, gezien de snelheid van de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie. De motie komt binnenkort ook in Hillegom en Teylingen aan de orde.