31 oktober 2023

Geld beschikbaar voor “Raadscarrousel”

Door Ed Olivier Leids Dagblad 31-10-2023

De Lissese gemeenteraad stelt 6.000 euro uit het participatiebudget beschikbaar om het ooit succesvolle Politiek Café van sociëteit Artemis nieuw leven in te blazen.
Destijds waren het verkiezingsbijeenkomsten, nu is het volgens het initiatiefvoorstel van het raadslid Loes Dockheer (PvdA-GroenLinks) een manier om met de inwoners van Lisse in gesprek te komen over tal van lokale onderwerpen. Daarom heet het officieel geen Politiek Café, maar Raadscarrousel.
,,In 2022 waren de verkiezingsavonden in de bibliotheek levendige bijeenkomsten”, aldus Dockheer. ,,Met een groepje belangstellenden hebben we toen gezegd: waarom gaan we er eigenlijk niet gewoon mee door?”
Het is de bedoeling vier keer per jaar een thema-avond te organiseren in de Lissese bibliotheek. Het geld is bedoeld voor het inhuren van een gespreksleider of een deskundige. De bijeenkomsten worden voorbereid door een groepje raadsleden en geïnteresseerde inwoners. Al naar gelang het onderwerp kiezen ze een bijpassende vorm. Dat kan een open-microfoonavond zijn, een speeddate-opzet of een inleiding door een deskundige. De raad is unaniem akkoord gegaan met het initiatiefvoorstel.